Monday, August 16, 2010

Tak ADa MaNUsia yG SeMpurNA....

tajuk ni mmg agak familiar sgt ngn kita... sy slalu dgr org sebut ayat ni.. nak nak lagi kalau ada kesilapan atau takdir buruk yg menimpa org tuh... penah skali sy trdengar dua org makhluk tuhan ni bercerita dalam bas.. dua org ni duk blakang kerusi sy.. saya terdengar ek.. bukan curi2 dengar... hehehe

bdk dua org ni bercerita psl seorg kwn dorg... sy gelarkan kwn die ni sbg polan... menurut cerita mereka.. si polan nih slalu sgt menyakitkan hati org dgn mmbuat kesilapan yg x patut dibuat.. slalunya si polan tak kan fikir dlu sebelum buat sesuatu tindakan.. penah skali si polan ni mggunakan nama seorg pensyarah tuk mendapatkan kelulusan utk tidak hadir dlm aktiviti2 uni yg wajib utk semua pelajar kat sne... yg tak tahan nya bukan skali tp banyak kali... die tak fikir ke apa yg akan berlaku kalau dekan dpt tau...??

nk dijadikan cerita, mmg betul lah sangkaan sy.. pensyarah tu dipanggil oleh dekan selepas beberapa org pelajar mengadu pd pihak pentadbiran.. kalau ikutkan prkara ni tak ada lah besar sgt... tp yg menjadi perhatian sy ialah bila bdak tu dengan selambanya buat-buat cm tak ada bnde yg berlaku.. siap dia keluarkan ayat penyesalan yg tak boleh blah ... "nk buat cmne aku bkn nya sengaja, aku mne tau nk jd cmni. ya la, pensyarah tu pn ckp dia tak kisah aku guna nama dia" "dia tak ckp pn tak bole gna banyak kali" bila ditanya knapa dia sggup wat cmni... si polan dgn selamba mnjawab.. "sori la aku tak tau...aku tau aku silap... setiap manusia buat kesilapan kan.. tak ada mnusia dilahirkan sempurna tnpa buat satu kesilapan pn..kan" ishhhh menyirap jgak mndgr nya.. mcm nk je sy menyampuk ckp dorg.. nsib baik bley control...

apa yg bole sy simpulkan.. memang setiap manusia tidak sempurna dan tak ada manusia ats muka bumi ni dlahirkan sempurna... tp ketidaksempurnaan ni tak bermaksud kita di beri kuasa utk melakukan kesilapan yg tak masuk akal dan mengulanginya banyak2 kali... ketidaksempurnaan ni boleh ditutup jikalau kita mggunakan akal fikiran kita secara waras.. dalam erti kata lain.. fikir dulu sebelum buat..!!!

Untuk kawan-kawan diluar sana... jgn tiru cara si polan nih.. kalau semua org mcm dia nih... alamat nya mmg tak ke mana lah kita... asik berada di tmpat yg sama shj.. kpd yg mengenali sy.. jgn sesekali cuba menggunakan perkataan nih depan saya.. sbb sy tak suka org yg ambil mudah perkara di sekeliling... akhir kata dr saya..

"Org yg bodoh adalah org yang melakukan kesilapan yang sama berulang-ulang kali tanpa mmbetulkannya"

"Ketidaksempurnaan seseorg itu bukan suatu alasan untuk hidup dalam kemunduran"

No comments:

Post a Comment